13 Kasım 2014 Perşembe

0-2 Yaş Montessori Aktivitelerimiz...

İtalya'nın ilk kadın doktoru ünvanına sahip (1896) Maria Montessori'nin çocukları gözlemleyerek geliştirdiği; "sınırlar içinde özgür bırakma" mantığıyla (gerçek hayattaki gibi) çocukların, davranış, dikkat, el becerisi, algılama gibi duyusal konularda gelişmesini, kendi kendine yetebilmesini, eğlenirken öğrenmesini ve özgüven sahibi insancıklar olmasını hedef alan bir eğitim sistemi Montessori Eğitimi... 

Her anne gibi ben de kızımın gelişimi için doğruyu, güzeli yapmak, ona hayat yolculuğunda rehber ve iyi bir örnek olmak istiyorum. Montessori eğitiminin çocukların zihinsel ve ruhsal gelişimine büyük katkısı olacağına inanıyorum ve minik meleğimle evde keyifli aktiviteler yapmaya çalışıyorum. Daha önce karton kolileri nasıl değerlendirdiğimden bahsetmiş, çerden çöpten bile oyuncak yaptığımızı söylemiştim. (BURDAN okuyabilirsiniz.) 

Evdeki tabak, çanak, tepsi, poşet, tuzluk çer çöp, kap kaçak, bir şekilde  oyuncağa dönüşebiliyor bizim için. Küçük çitlembiğimin (19 aylık) "Oyun oynamaya hazır mıyıııız?!!" cümlesini duyar duymaz; koşarak sandalyesini salonun ortasına getirmesinden, masasının üzerini boşaltıp heyecanla gertireceğim oyunu bekleyişinden evde türetilen oyunları ne kadar sevdiği çok net anlaşılıyor...

Mesela çok sevdiklerinden biri, etkinliklerin olmazsa olmazı; duyusal şişeler... Yapımı gayet basit. Pet şişelerin içine evdeki pullardan, boncuklardan, simlerden, iplerden, ambalaj kağıtlarından, renkli keçelerden doldurup ister sulu, ister kuru, ister yağlı, dilediğiniz gibi yapabilirsiniz... Çok keyifli.

7-8. aylardan beri ilgimizi çeken ve hala oyuncak rafımızda duran, ara ara çıkarıp oynadığımız oyuncaklarımızdan. (7. ay)





Tabi biraz farklı bir tarzda... :) (19. ay)







Sürpriz yumurtaların içinden çıkan plastik kutuların içine değişik sesler çıkaracak şeyler koyduk. Makarna, maş, buğday, pirinç, tuz, incik, boncuk, kum, çakıl... Erken aylarda elinde salladıkça çıkan değişik seslerle çok eğlendik. İleriki aylarda da içinde ne olduğunu tahmin etme oyunu kurmak için kutuları saklıyorum.  Bu oyuncak; kapakların açılma ihtimali nedeniyle tehlikeli sınıfında bir oyuncak bana göre. Kesinlikle yetişkin gözetiminde oynanmasını tavsiye ederim. (17. ay)






Plastik yün iğnesine makarnaları geçirdik. Hiçbir etkinliği tek başına yapmıyor ama bu da sivri ve yutulabilecek objeler içerdiği için asla yalnız bırakılmadan yapılacak aktivitelerden. Olur da telefon/kapı çalar, ortamdan ayrılmanız gerekirse mutlaka önce malzemeleri kaldırın sonra odadan ayrılın. (17. ay)





Mandal sökme oyunu... Çok keyifli olabilirdi ama mandalların yayları çok sert geldiği için mandalları açmaya gücümüz yetmedi. Bu oyunu daha sonra tekrar denemek için erteledik. (19. ay)




Süngerle su aktarma... Eller buruşana kadar oynadık, suyu çok seviyoruz... (18. ay)




Kepçeyle su aktarma... (18. ay)




Bardaktan bardağa aktarma... (18. ay)





Hangisi daha büyük? Sorusunun cevabıyla tamamlanan renk kulesi... (18. ay)





Şönilleri makarna süzgecine geçirdik... (18. ay)





Şönilleri kıvırıp top yaptım ve tabanına kağıt havlu serdiğim ekmek sepetine koydum. Şoset çorap askısını iple bir çubuğa bağlayarak yaptığımız oltayla şönilleri tek tek avladık. Bu oyun konsantrasyon, dikkat ve el becerisi gerektiren bir oyundu ve minişim o kadar sevdi ki eve her gelen kişi için ayrı ayrı oynayarak show yaptı... (18. ay)





Şöniller bolca oyun türetilebilecek bir malzeme, bu defa da tellere doladığımız şönilleri sökmeye çalıştık. Baya bir süre oynadık. Çocuğun bir oyun veya oyuncakla uzun süre zaman geçirmesi/geçirebilmesi hem kendi gelişimi için hem de çoğu zaman saçını bile tarayacak fırsatı bulamayan bir anne için çok önemli :)  (18. ay)





Nohutları önce elle sonra kaşıkla aktardık. Dünya için küçük ama bizim için dev gibi bir adım oldu bu. Onun kaşık kullanarak nohut aktarmasından daha zor bir şey varsa o da, bu çabalamayı görüp müdehale etmeden sabırla beklemekti... İçimdeki "el atma" hissiyatına engel olmak için büyük savaş verdim ve o savaşı miniğim kazandı. O güne kadar ben yemeğini yedirirken o da kendi kaşığı ile tabağın içindeki yemekle oynar, ağzına götürmeye pek cesaret edemezdi. Fakat bu aktarım çalışmasından hemen sonra, kendi kendine yeme denemelerine başladı... Ve 2. günün sonunda artık yemeğini kendisi yiyordu. Bu gelişimi görmek çok güzel. (18. ay)






Bu eva puzzle parçaları 12'li paketler halinde satılıyor ve her bir diliminde birbirinden farklı ve basit (en fazla 2 parça) hayvan figürleri var, hem üzerindeki hayvanlar hakkında konuşup özelliklerini öğrenmek, hem de parçaları birleştirmeye çalışıyoruz. Yazın balkona serip üzerinde oynuyoruz, şişme havuzumuzun altına kaymaz zemin olarak da kullanıyoruz. (19. ay)






Yaptığımı yapabilir misin? oyunu... Mavi çizgi bana ait, kırmızılar pıtırcığıma... (18. ay)




Tel şehriyelerden kirpi yaptık... (18. ay)





Renkleri gruplamaya çalıştık... Kırmızıda iyiyiz... (18. ay)





Önceden işaret koyduğum strafora kürdanları saplayıp boncuk dizdik. Sonra hepsini tek tek söküp, kürdanları ve boncukları ait oldukları yerlere koyduk. (19. ay)




Daha önce tel şehriyeden kirpi yapmıştık, kürdanlar kirpi çağrışımı yaptı sanırım ki bana kirpi yapmak istediğini söyledi (işaret diliyle) bir de kirpi yaptık. (19. ay)


Bu tip tehlikeli materyalleri sayıyla getirip sayıyla götürüyorum, size de bunu tavsiye ederim. Toplarken kürdanlardan biri masanın çıtasına sıkışmıştı mesela,  saymasaydım eksik olan kürdanı farketmeyebilirdim. 



2 renkli oyun hamuru ile pipet renklerini eşleştirerek basit renk gruplaması yaptık. İçlerinden çay karıştırma çubuğu geçirdik. (19. ay)





Cevizleri önce elimizle yumurta kabındaki yuvalara yerleştirdik ve topladık, sonra aynı işlemi bir kez de kaşıkla yaptık. (19. ay)





Kendi yemeğini kendi yeme, oyuncaklarını toplama, kendi çöp poşetini kapıya kadar taşıma, kendi dişini kendi fırçalama, elini yüzünü yıkama, kullandığı eşyaları aldığı yere koyma, eve gelen 15 lt cam damacanayı yuvarlayarak mutfağa götürme (kesinlikle abartmıyorum, bu işi kimseye bırakmaz), evde/parkta yerde bulduğumuz çöpleri çöp kutusuna atma (kuru yaprakları bile) gibi günlük yaşam becerilerimize çanta klipslerini açıp kapamayı da ekledik. (18. ay)







Bu da sabırsızlıkla beklediğim "O AN"ın resmi... İlk anlamlı resmimiz. Çizdiği şeyin ne olduğunu sorduğmda eliyle balık işareti yaptı. Tesadüf olmadığını anlamak için balığın ağzını sordum. Kırmızıya boyayarak ağzını gösterdi... Gözlerim doldu... (19. ay)






Yapışkanlı evalardan kesip hazırladığım surat çalışması... İnanılmaz eğlenceli zaman geçirdik, en kısa zamanda farklı versiyonlarını da yapacağım. (20. ay)





Renk gruplama çlışmamız... Eh, fena olmadı. (19. ay)




Şekilleri yerlerine oturtma... (19. ay)





Yılbaşı Ağacı süsleme etkinliği... (20. ay)





Bu da oyun hamuruyla yaptığımız ilk anlamlı çalışma... Bir Cİİ Cİİ!! (civ civ) (20. ay)




Bazı oyunlar çok seviliyor ve zaman zaman tekrar oynanıyor. Oltayla balık yakalama bunlardan biri... (20. ay)




Bundan 4 ay önce açamaya gücümüzün yetmediği mandallarla yeniden denediğimiz oyun. (23. ay





3 ay önce renk guruplaması denediğimizde pek başarı gösterememiştik. Fakat bugün kendi kendine renkleri ikişerli guruplar yapması ve o renklere benzer objeler getirip eşleştirmesi bizim için bir dönüm noktası oldu. (20. ay)





Bu gelişimin akabinde hemen eğlenceli bir renk kitabı aldım. Renkli çıkartmaları yapıştırmak çok keyifli ve pekiştirici bir oyun oldu bizim için. (20. ay)




Ve böylece "renkler" konusunu da başarıyla tamamlamladık. Üzerimizdeki kıyafetlerin renkelerine uygun boya kalemlerini yan yana getirmek özel zevklerimizden biri oldu. (20. ay)









Şunlar da ilginizi çekebilir:









28 yorum:

  1. Bazen saçını taramaya fırsat bulamayan bir anne olarak, kızınıza bu kadar çok vakit ayırabilmenizi tebrik ederim... Keşke her anne sizin kadar duyarlı ve ilgili olsa... Ayrıca oyun fikirleriniz de harika,oğlumla beraber bunları da mutlaka deneyeceğim :)
    leyla

    YanıtlaSil
  2. Leyla Hanım, öncelikle güzel düşünceleriniz için çok teşekkür ederim. Eminim ki her anne çocuğuna karşı ilgili ve duyarlıdır ama biz kadınlar küçük omuzlarında dünyayı taşıyan canlılarız. Çocuklu, çocuksuz, çalışan, ev hanımı hepimizin yaşam içerisinde çok fazla sorumluluğu var. Ben çocuğumla günde en az 1 saat kaliteli zaman geçirmeye çaışıyorum sadece... Ama mesela bunu yaparken mutfakta kaldırılmayı bekleyen bulaşıkları, asılmayı bekleyen çamaşırları, yerleşmeyi bekleyen bardakları düşünmüyorum. Ya da hepsini tas tamam yapabilecek beceriklilikte değilim diyelim :) Evim dağınık, bebeğim mutlu...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bence de kilit nokta bu: ºevim dağınık, bebeğim mutluº Her şey tastamam olmak zorunda değil ki zaten. Burası bebekli bir ev, mobilya mağazası ya da otel odası değil :)

      Sil
  3. çok çok beğendim..oğlum 13 aylık biz de yapabiliriz sanırım artık bunları.sizi de tebrik ederim çok ilgili bi annesiniz.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çok teşekkür ederim düşüncelerinizi paylaştığınız için. Eminim oğlunuzla harika zaman geçireceksiniz... Sevgiler...

      Sil
  4. Eylül'ün annisi :))Salı, 28 Nisan, 2015

    Hem eğlenceli hem geliştirici harika oyunlar bulmuşsunuz, çok beğendim, bunları bizlerle paylaştığınız için teşekkürler :) blogunuzu yeni keşfettim artık takipçinizim paylaşımlarınızın çok yararlı olacağına inanıyorum, sevgilerimle..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Eylül'ün Annisi, görüşleriniz beni çok mutlu etti ama itiraf etmeliyim ki bu kadarını hak etmiyorum. Bu konuda gerçekten aşmış anneler var, ben sadece nacizane bir kaç denemede bulundum diyelim. :) Umarım Eylül'le çok keyifli aktiviteler yaparsınız... Bu arada yaşı kaçtı acaba?

      Sil
    2. Eylül'ün annisi :))Çarşamba, 29 Nisan, 2015

      Bugün aktivitelerinizden kirpi yapma, nohut ve su aktarmaca, ipe boncuk makarna dizme yaptık. özellikle kirpi ve sulu oyun çok hoşuna gitti kızımın, buarada kızım 20 aylık :) dediğiniz gibi aşmış anneler var tabiki ama ben bu ve benzeri aktiviteleri yapabilsem kızımla yetecek, şimdiden kendimi daha iyi hissettim :) birkaç ay sonra kreşe başlayacak zaten inşallah çocuğuma faydalı, iyi bir kreş bulabilirim.

      Sil
    3. merhaba Eylül'ün annisi... merak ettim bir kreş bulabildiniz mi kızınıza?

      Biz 1 ay önce bir montessori kreşine başladık... Bununla ilgili daha geniş bir paylaşımım olacak yakında... Sizden de tecrübelerinizi paylaşmanızı isterim... Sevgiler...

      Sil
    4. merhabalar, kızım da 1 ay önce eve yakın bir kreşe başladı ancak memnun değilim muhtemelen değiştireceğim. montessori eğitimi veren bir kreş araştırdım lakin bana uzak semtte, yani sabah her gün çocuğu oraya bırakıp işe yetişmem mümkün değil. mecburen yine yürüme mesafesinde kötünün iyisi bir kreşe vereceğim kuzuyu :( siz memnunsunuzdur sanırım?

      Sil
  5. Mükemmelsiniz. Çok faydalandım, çok teşekkürler. Size ve miniğinize bol oyunlu günler... :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çok teşekkür ederim, yorumunuz beni çok mutlu etti...

      Sil
  6. MErhaba, en sonrdaki renkli yarım daireleri de siz mı yaptınız? renklerı koymak icin? bir de kitabın adını da paylaşabailir misiniz?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba Renkli Kelebekler Diyarı, en sonda gördüğünüz gökkuşağını internetten indirip çıkış almıştım... Bana Mail atarsanız size de gönderebilirim.

      Renk çalışması kitabı ise şu linkten görebilirsiniz:

      http://www.dr.com.tr/Kitap/Renkli-ve-Eglenceli-Cikartmalar-Renkler/Kolektif/Cocuk-ve-Genclik/Okul-Oncesi-6-Ay-5-Yas/Cikartma-Kitaplari/urunno=0000000456574

      Sil
  7. Çok güzel etkinlikler, hepsini uygulayacağım :) teşekkürler

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Teşekkür ederim, şimdiden iyi eğlenceler... :)

      Sil
  8. Merhaba, sitenizi yeni keşfettim. Benim oğlum 14 aylık henüz. Burada bahsettiğiniz aktiviteler 18 ay ve üzeri hep. Acaba bizim ayimiza uygun başka aktivitelerde varmıdır. Sizin onerebileceginiz.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba Merve Hanım, temelde her çocuğun bilgi, beceri, anlama, kavrama kabiliyeti farklıdır. Bu nedenle yukarda paylaşmış olduğum pek çok çalışmayı belki çocuğunuz daha erken aylarda (belki de daha geç tabii) yapabiliyor olacaktır. Ben sadece biz kaçıncı ayımızda becerebilmişiz onu belirtmek için not düştüm ay bilgisini.

      Bence duyusal şişeler, sallanarak ses çıkaran kutular, kaba aktarma çalışmaları (yumurta kutusuna elle ceviz aktarma gibi) deneyebilirsiniz. Facebook kullanıyorsanız muhteşem montessori grupları var ve bu gruplarda aktivite üretme konusunda kendini aşmış annelerin paylaşımları mevcut.

      Ben kızımı 24 aylıkken bir montessori anaokuluna göndermeye başladığım için evde yaptığımız aktivitelere pek devam etmedik. Bu nedenle bloğumda çok kısıtlı çalışma örnekleri var.

      Size tavsiyem, facebook'daki montessori gruplarını takip etmeniz ve çocuğunuza kıvırabileceğini düşündüğünüz aktiviteleri sunmaktan çekinmemenizdir.

      Sevgiler...

      Sil
  9. Merhabalar sizin yaptıklarınızı ve yanındaki ay açıklamasını görünce kendi adıma üzüldüm çünkü 20 aylık oglumla Ben evde kudurma sarılma yakalama saklanan vs gibi beceri geliştirici olmayan oyunlar oynadım. Hiç bunları yapmadım aman oğlum dökecek kıracak duvarlar mobilyalar cizilmesin falan diye ve suan kendi adıma çok da utandım. Aslında bir egitimciyim ve böyleyim ne acı. Sizden yavaş yavaş oğlumu geliştirecek eğitici güzel oyun önerileri istesem. Nerden başlasam nasıl bir yol izlemem acaba. Çok teşekkür ederim.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Melike Hanım merhabalar, mesajınızı okuduğumda çok yoğundum hemen o an cevap yazamadım, sonra da unutmuşum yanıtlamayı, gecikme için bağışlayın...

      Öncelikle şunu belirtmeliyim ki her çocuk birbirinden farklıdır. Yukarda görmüş olduğunuz etkinliklerin hitap ettiği yaş aralığı tamamen çocuğunuzun ilgisine ve becerisine göre değişebilir. Bir çocuğun 18 aylıkken yapabildiğini bir başkası 22 aylıkken yapabilir, siz hiç yanlarında yazan ay bilgilerine takılmayın, çocuğunuza sunun, denesin, uğraşsın, yapamıyorsa veua ilgili değilse birkaç ay sonra tekrar denersiniz.

      Çocuğunuzun yetenek ve becerilerinin gelişmesi için ona imkan sunmanızı öneririm. Bazen etraf kirlenebilir, sorun değil, temizliği de birlikte yaparak hem beraber zaman geçirmiş, hem temizlik alışkanlığı kazandırmış, hem de sorumluluk aşılamış olursunuz. Elbette sizin yaptığınız mükemmellikte ve hızda olmayacaktır ama emin olun buna değer. Siz onun başarması için yardımcı olun, bırakın kendisi yapsın. :)

      Sil
  10. MERHABALAR ÖNCELİKLE SİZİ ÇOK TAKDİR ETTİM BİZLERE DE İLHAM OLUYORSUNUZ BEN MASANIZI MERAK ETTİM BEYAZ YAZI TAHTASI İLE KAPLI ONU NERDEN ALABİLİRİZ ÇOK TEŞEKKÜRLER

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhabalar, öncelikle güzel yorumunuz için çok çok teşekkür ederim. Biz masamızı İKEA'dan almıştık, üzeri yazı tahtası ile kaplı değil ama boyalarla kirlendiğinde cifleyerek temizleyebiliyorum, tertemiz oluyor. Siz sorunca İkea'nın sitesinden baktım ürünü bulamadım. Başka bir sitede satıldığını gördüm. Aşağıda linkini paylaşıyorum. Sevgiler...

      http://yorum.fikirdenk.com/urun-detay/ikea-latt-cocuk-masasi-ve-sandalye/988

      Sil
  11. türettiğiniz oyunlara bayıldım. izninizle bebğimle denemek için pc ye kopyalıyorum. henüz 10 aylık ama büyüdükçe deyeceğiz.fikirleriniz için teşekkürler

    YanıtlaSil
  12. Bu eva puzzle dan bulamıyorum nereden temin edebilirim acaba yardimci olursaniz sevinirim

    YanıtlaSil
  13. sayfanıcda çok güzel etkinlikler var. İzniniz olursa kaynakça göstererek kendi montessori blogumda etkinliklerinizden bahsetmek isterim.

    YanıtlaSil
  14. Bu sonileyi gecirdiginiz tel oyuncagi nerden aldiniz

    YanıtlaSil
  15. kreş oyuncakları anaokulu malzemeleri galoşluk yazı tahtaları kitaplık dolaplar askılık portmantolar boy aynaları premium serisi mobilyalarsoft play ürünler montessori eğitici oyuncaklar ilgi köşeleri okul donanımları anaokulu mobilyaları kreş oyuncakları ve çok daha fazlası için tıklayınız! anaokulu malzemeleri galoşluk yazı tahtaları kitaplık dolaplar askılık portmantolar boy aynaları premium serisi mobilyalarsoft play ürünler montessori eğitici oyuncaklar ilgi köşeleri okul donanımları anaokulu mobilyaları kreş oyuncakları ve çok daha fazlası için tıklayınız! https://www.yengecegitim.com/
    https://www.yengecegitim.com/kres-oyuncaklari-isleri

    YanıtlaSil
  16. Gökkuşağını nasıl yaptınız acaba neyle yaptınız

    YanıtlaSil

Olumlu / olumsuz yorum bırakan herkese teşekkürler...