22 Eylül 2014 Pazartesi

İPEK HANIM ÇİFTLİĞİ'NDEN GELEN KOLİMİZ ve KIŞLIK DOMATES PÜRESİ HAZIRLIĞI

Benim için "anne olunca" anlaşılan en ama en önemli şey beslenmenin yaşamsal önemiydi… Sağlıklı ve dengeli beslenmek dediğimiz şeyin, sebze-meyve yiyip, süt ve süt ürünleri tüketip,  hamurişi ve şekerden kaçınmak olduğu yanılgısı içindeydik uzun bir süre… Meğer en önemli nokta, yediklerin kadar, onların nasıl üretildiğiymiş. Nasıl bir tohumun ürünü olduğu, nasıl bir toprakta, ne şartlarda yetiştiği, ne ile ilaçlandığı veya sütü veren ineğin neyle beslendiği gibi… İşte bu aydınlanma zamanlarımda sipariş vermeye başladım İpek Hanım Çiftliği'nden… 

Domates püresini ise ilk defa geçen sene hazırladım ve inanılmaz işime yaradı. Pek çok kez kendimi tebrik ettim bu kafaya sonunda ulaşabildiğim için. Eh, ne de olsa "yeni kafalar" bunlar benim için.

10 kg'lık toptan domates vardı bir süredir listede, zaten hemen belli oluyor listeden pürelerin hazırlanma zamanı, ben de ucundan yakaladım, kaptım bir 10'luk.


Kolinin içine böyle muntazam istiflenmişti, taaa Nazilli'den İstanbul'a tamamen firesiz ulaştı.





Kutuların içine kağıtlara sararak 4'er, 5'er koymuşlar. Kağıtların hepsini çıkarıp düzelttim, üst üste istifledim. Benim minik çitlembiğimle daha sonra onlara resimler çizeceğiz, kesip biçeceğiz, çeşitli aktivitelerde kullanacağız. Aynı şekilde kutuları da yassı hale getirip bir kenarda topladım. Onlarla ilgili de bazı planlarım var. Yakında başka bir başlıkta nasıl değerlendirdiğimizi anlatacağım… 




Bu karton kutuları en son, işimiz bittiğinde geri dönüşüm kutularına atacağız... demeyi çok isterdim ama diyemeyeceğim. Çünkü evimizin yakınında bir geri dönüşüm kutusu yok!  Bu nedenle, ayrı bir poşette topladığımız kağıt ve ambalaj atıklarını mahalledeki çöp konteynırının hemen yanına koyuyoruz anca. Böylece, geri dönüşüme büyük katkılar sağlayan çöp toplayıcılarına kolaylık sağlamış oluyoruz. Hem biz fazla yorulmadan atıklarımızı geri dönüşüme ulaştırıyoruz, hem çöp toplayıcılarına para kazandırmış oluyoruz, hem de doğanın korunumuna küçük de olsa katkıda bulunuyoruz.

* * * Kamu Spotu * * * 

Sadece ambalaj atıklarınızı ve kağıtları diğer çöplerinizden ayrı bir poşette toplayarak ve çöp konteynırının yanına bırakarak bile doğanın korunumuna destek olabilirsiniz.

Düşünün ki 1 ton kullanılmış kağıt geri kazanıldığında, 17 yetişkin ağacın kesilmesi, 70 metrekarelik alanın tahrip edilmesi, 4100 KWH elektrik enerjisinin boşa gitmesi, 270 kg. atık gaz kirleticinin atmosfere atılması engellenirken, 32 bin litre su tasarrufu, 1750 litre fuel-oil tasarrufu ve 2.5 metreküp depolama alanı tasarrufu elde ediliyor. 

* * * Kamu Spotu Bitti * * *

Neyse kolime devam edeyim…
Bunlar da limonlarımız. Eşim çekirdeklerinden limon ağacı yapmayı planlıyor. 






Yumurtaların da tek tek kağıda sarılıyor olması delice değil mi? Ama tek bir çatlama yok, hepsi sapa sağlam elimize ulaştı.





İşte bu da markette satılan bir organik yumurta ile arasındaki ebat farkı… Ölçüm adaletli olsun diye diğer yumurtalardan nispeten daha ufak tefek olan bir organik yumurta ile kıyaslıyorum.



Kolimizde ayrıca 1 lt süt, yoğurt mayası, bebek kabak, bebe bisküvisi ve deli nohut da vardı. Sütün yarısıyla yoğurt, diğer yarısı ile de labne peyniri mayaladım. Yarım kase kadar da kaymağımız oldu.

Gelelim domates püresine…

10 kg domatesin kabuklarını soymak pek kolay iş değil. Ama pratik kadın zekası bunun da kolay yolunu bulmuş. Domatesleri yıkadıktan sonra kaynar suyun içine atıp bir kaç saniye tutuyorsunuz, sonra da soğuk suyun içine atıp soğutuyorsunuz. Böylece muz soyar gibi kabukları kolayca soyabiliyorsunuz.



Kabukları soyulmuş domatesleri küp küp doğrayıp, biraz tuzlayıp güzelce kaynattım, kavanozlara doldurup ters şekilde temiz bir mutfak havlusunun üzerine kapattım.





Geceden sabaha kadar böyle beklettim, sızıntı var mı yok mu en güzel böyle anlaşılıyor. Sızıntı varsa vakumlama işlemi başarısız olmuş demektir. Vakumlama başarısızsa o kavanoz fazla dayanmaz, kısa sürede bozulur. Bu nedenle bu sağlamayı mutlaka yapıyorum. Size de öneririm.

Ola ki sızıntı da varsa üzülmeyin, o kavanozu açıp püreyi tekrar ısıtın ve başka bir kapakla yeniden kapatıp ters çevirin. 

Not: Kolileri nasıl değerlendirdiğimi görmek için BURAYA tıklayınız...



2 yorum:

  1. Merhaba,
    Aynı şeyleri düşünen birilerini bulmak çok güzel. Ben de aynı bahsettiğiniz gibi geri dönüştürülebilecek çöpleri ayrı poşete koyup çöpün dışına bırakıyorum ki çöp toplayıcıları gelip alsın diye. Bence de çok büyük bir iş yapıyor bu toplayıcılar.
    Ben de 10 kg domates alıp İpek Hanım'dan konserve yapmıştım. Ancak kabuklarını soymadım. Bence bir dahakine siz de soymayın. Çok kolay kesildiler ve hormonlu domates gibi kılçık kılçık olmadı kabukları. Tabiki siz nasıl isterseniz yaparsanız sonuçta.
    İyi çalışmalar dilerim.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Hımm kabuklu denememiştim hiç. Genelde yemeklerdeki görüntüsü de pek hoşuma gitmiyor kabukların.

      Bu domates hazırlama merasimine bir terapi gibi yaklaşıyorum biraz galiba :)

      Sil

Olumlu / olumsuz yorum bırakan herkese teşekkürler...